Czynności sprawdzające w zakresie minimalnego CIT.
W ostatnich dniach zwróciliśmy uwagę na pojawiające się od klientów sygnały o prowadzonych przez urzędy skarbowe czynnościach sprawdzających w zakresie rozliczania przez podatników „minimalnego podatku dochodowego”. Dotyczy to podmiotów z różnych branż, ale szczególnie z branży paliwowej
Prowadzone czynności sprawdzające nie wyglądają na czynności celowane w konkretne podmioty, ale raczej na czynności skierowane szeroko do danej branży, jak chociażby do branży paliwowej, która w ostatnich latach nie mogła liczyć na wysokie marże handlowe.
Nasze stanowisko odnośnie tego, że są to czynności skierowane do branży, a nie w wyniku analizy konkretnych podmiotów, opieramy zarówno na treści wezwań wysyłanych przez urzędy skarbowe, które nie wskazują na jakiekolwiek realne podstawy do ich przeprowadzania, ale również na fakcie, że takie wezwania trafiają do podmiotów, które tylko na podstawie prostej analizy ich dokumentów rejestrowych można wykluczyć jako podatników tego podatku.
Poniżej przedstawiamy fragment jednego z takich pism, gdzie urząd skarbowy wzywa do wskazania podstaw ze względu na które podatnik nie płacił minimalnego CIT, zakładając z góry, że podatnik pod ten podatek podlega:
"Proszę o złożenie. w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego pisma, pisemnych wyjaśnień ze względu na jakie kryterium Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego."
W naszej ocenie w najbliższym czasie można się zatem spodziewać zwiększonej ilości czynności sprawdzających prowadzonych w zakresie tego podatku.
Jeżeli dotychczas nie weryfikowali Państwo tego, czy podlegacie pod obowiązek minimalnego CIT, albo też nie macie pewności co do tego, czy przeprowadzona przez Was kalkulacja udziału dochodu w przychodach jest prawidłowa zapraszamy do kontaktu.
Przeprowadzimy dla Państwa szczegółową weryfikację w zakresie podlegania pod ten mechanizm jak również możliwości zastosowania określonych zwolnień. Służymy oczywiście wsparciem także w przypadku gdy otrzymali już Państwo wezwania w ramach czynności sprawdzających. Podjęcie w tym przypadku odpowiednich działań może uchronić przed istotnymi skutkami podatkowymi.
Dla przypomnienia wskazujemy, że minimalny CIT dotyczy podmiotów, które w danym roku podatkowym osiągnęły stratę podatkową lub też uzyskały udział dochodu w przychodach niewiększy niż 2% (po przeprowadzeniu odpowiednich wyłączeń i włączeń w zakresie przychodów i kosztów).
Przepisy te przewidują także szereg zwolnień dla takich podmiotów, jak chociażby prosta struktura właścicielska (wyłącznie osoby fizyczne) oraz brak udziałów w innych spółkach, ale także zwolnieniu dla podmiotów uzyskujących odpowiedni udział dochodu w przychodach w latach ubiegłych.
Elementy te stanowią zatem podstawę weryfikacji w zakresie obowiązku zapłaty minimalnego CIT lub zastosowania odpowiedniego zwolnienia.